Spillernes interesseorganisasjon og forbrukerrettsforkjemperne i England, Gamers Voice, melder nå giganttittelen «Call of Duty: Black Ops» inn til forbrukerrådet i landet. Grunnen er at de skal ha fått inn et «overveldende antall klager» fra forbrukerne angående skytespillet.
I det åpne brevet til Office of Fair Trade, skriver Gamers Voice at PlayStation 3- og PC-versjonen av spillet har vært så plaget av problemer siden lanseringen, at det er nærmest er å betrakte som ubrukelig i forhold til hva det lover.
- Spillet bruker internett for å koble til andre spillere rundt i verden for å delta i spillet, både med samarbeid og mot hverandre. Dette elementet er et viktig salgsargument og kan være den ene grunnen til at noen kjøper spillet, står det i skrivet fra Gamers Voice.
- I og med at denne funksjonen ikke fungerer som tiltenkt, kan vi bare konkludere med at produktet ikke fungerer og ikke skulle ha blitt sluppet i denne tilstanden.
- For å sammenligne med et mer kjent produkt: Det er som å kjøpe en fryseboks for så å finne ut at fryseelementet ikke fungerer.
Videre listes det opp hvilke plager PS3- og PC-spillerne har måttet innfinne seg med:
* Spillet ramler plutselig ut av onlinedelen.
* Det er ikke mulig å logge på servere som er vert til flerspilleromganger.
* PlayStation 3-konsollen fryser, og gjør at spilleren må starte på ny.
* Hovedmenyen fryser når spillet startes på PC-versjonen.
Det står også i dette brevet at det ikke bare er i England spillerne har vært plaget med disse problemene, men at det skal ha kommet rapporter fra hele verden om lignende feil. PressFire har tidligere skrevet om problemene med spillet på PS3 og PC, hvor mange norske brukere også rapporterer om til dels store mangler.
I desember rapporterte illsinte PlayStation 3-spillere på det offisielle forumet til spillet at «de har drept Black Ops!». Utvikleren Treyarch responderte da raskt, og sa at de jobbet på spreng med å fikse problemet, noe som ikke ser ut til å ha fungert. Spillet har vært plaget med problemer - særlig på PS3 og PC - siden slippet 9. november.
Thomas Nortvedt fra Forbrukerrådet forteller PressFire at forbrukere innenfor segmentet digitale produkter er mer lidenskaplige, noe som gjør at de finner seg i for mye.
- Det er mange digitale produkter som slippes i uferdig form, og er avhengige av flere nedlastbare oppdateringer. Og produsentene har på sin side begynt å utnytte de entusiastiske forbrukernes tillit, sier Nortvedt til PressFire.
- Apple har gjort dette i årevis. Når vekkerfunksjonen på iPhone ikke fungerer etter nyttår, tenker brukerne at det sikkert ordnes via en oppdatering ganske snart. Samtidig har Canal Digitals kunder i lang tid etterspurt oppdateringer, og til og med opprettet gruppe på Facebook kalt «Vi som er lei Canal Digital sitt dårlige tilbud».
- I tilfellet med «Call of Duty: Black Ops» er det opplagt at kundene burde returnere spillet for å få pengene tilbake, mener Thomas Nortvedt fra Forbrukerrådet.
Nortvedt forteller videre at det ennå ikke har kommet inn noen formell klage på spillet i Norge, men han har registrert frustrasjonen på ymse forumer.
NB! Tilfeldigvis slapp utvikleren Treyarch i dag en ny oppdatering til PlayStation 3-utgaven av spillet. Det vil vise seg om denne oppdateringen vil løse noen av de tekniske problemene.