(PressFire.no): «Titanfall 2» er på vei, har vi allerede hørt prat om.
Det vil si, utgiveren Electronic Arts har først hintet forsiktig om dette, før økonomidirektøren i EA i forrige måned praktisk talt kunngjorde et slikt spill.
I forbindelse med BAFTA-prisutdelinga i London denne uka, kunne en av grunnleggerne av Respawn Entertainment endelig ta bladet fra munnen.
Full robotutblåsning i sommer?
– EA har jo annonsert en oppfølger, på et vis. Så jeg kan enten stille med et pokerfjes her og late som jeg ikke vet noe om det … eller, si ok: Vi jobber med en oppfølger, fortalte Vince Zampella til IGN.
– Vi har ikke et navn vi kan gå offisielt ut med enda, men vi arbeider med det. Det er hovedfokuset, men vi har også et annet team i oppstartsfasen som gjør noen mindre greier, sa Zampella.
Som vi har hørt historier om en stund, blir det flere enn bare Xbox- og pc-spillere som får være med på robotmosinga.
– Spillet kommer ut til flere plattformer, sier Zampella bekreftende.
PlayStation 4 får også, melder IGN, i tillegg til Xbox One og pc. Det er foreløpig ikke sagt noe om når «Titanfall 2» er ventet ferdig og lansert – men Respawn har selv allerede begynt å friste med den første dosen konkret informasjon rundt et slikt spill.
Kanskje den store E3-spillmessa i Los Angeles i sommer er passende arena for noe slikt?
Diskuterer Xbox-eksklusiviteten
Dusty Welch, en annen fra sjefsjiktet hos Respawn, innrømmer at det var et vanskelig valg å bestemme seg for bare én av de to store konsollkonkurrentene, Sony og Microsoft, til utgivelsen av «Titanfall» i mars i fjor.
Welch sier rett ut at valget av plattform(er) er det første han tenker på, når han blir bedt om å ramse opp ting de burde ha gjort annerledes før unnfangelsen.
Zampella skyter inn og mener dette likevel var en nødvendighet.
– Vi måtte gjøre det, da. Hvis ikke hadde vi ikke fått lagd spillet.
Dusty Welch klargjør overfor IGN at dette var en helt nødvendig forretningsavgjørelse de tok.
For å feire ettårsdagen til dette skytespillet, er forresten alle ekstrapakkene med kart og nye spillmodi gjort helt gratis nylig. Både til pc, Xbox One og Xbox 360.
Inspirert av «Evolve»
Duoen Welch og Zampella ser gjerne litt fremover, selv om de ikke vil snakke om «Titanfall 2» og planene de har. Sistnevnte understreker at de holder alle dører åpne akkurat nå når det gjelder en historiebit i spillet. Noe slikt var ikke med i første «Titanfall».
Respawn har også latt seg inspirere av «Evolve» og måten noen gratis kart slippes i kjølvannet – som gjør matchmaking og forutsetningene for å møte likesinnede på samme slagmark større.
De diskuterer ikke nødvendigvis de omstridte planene for betalt ekstrainnhold i «Evolve», men understreker viktigheten av å slippe flere kart i tiden etter «Titanfall 2», som alle kan få.
– Jeg syns det er en fantastisk måte å løse det på, sier Zampella.
– Å lansere slike kart [i betalte DLC-pakker] deler opp spillsamfunnet og gjør matchmaking vanskeligere, forteller Respawn-sjefen.