(PressFire.no): Med over 97 millioner solgte konsoller troner Nintendos Wii klart høyest på salgslistene denne konsollgenerasjonen.
Det skyldtes i stor grad det lett forståelige kontrollsystemet som tar i bruk bevegelsessensorer.
Nå avslører mannen som i stor grad stod bak oppfinnelsen at både Microsoft og Sony fikk muligheten til å sikre seg teknologien.
Det var allerede i 1998 at oppfinneren Tom Quinn fortalte om idéene sine til Microsoft-toppen Steve Ballmer.
Ballmer skal ha vært svært positiv til det gyrobaserte brukergrensesnittet og sendte Quinn til Xbox-avdelingen for å presentere teknologien.
Møtet gikk imidlertid ikke bra.
- Det gikk forferdelig. Holdningen jeg fikk fra dem var at om de ville ha bevegelseskontroller, kunne de lage det bedre selv. De var bare uhøflige, sier han til CVG.com og fortsetter:
- Faktisk gikk møtet så dårlig at en sjef kom til meg etterpå for å be om unnskyldning for behandlingen fra de andre. Jeg husker at han sa at dette ikke var hvordan Microsoft burde behandle potensielle partnere.
I 2001 skal Quinn ha vært klar for å prøve lykken på ny, men denne gangen var det Sony som var mest interessant.
- På det tidspunktet gjorde Nintendo det ikke særlig bra. De var rike, men de skapte ikke ny business. Det gikk rykter om at styreformannen ville gå av og andre ting, og derfor følte vi at Sony ville være en partner med større potensial for oss.
Men møtet med Sony gikk heller ikke bra:
- Jeg kommer aldri til å glemme møtet med Sony. Vi var i et veldig lite rom med en stor projektor og Kuturagi kommer inn, introduserer seg selv og sitter ned. Og jeg sverger at dette er sant – han lukket øynene idet jeg startet med presentasjonen. Han åpnet dem ikke igjen før jeg var ferdig.
- Det var svært ubehagelig, forteller Quinn.
Etter presentasjonen skal Kuturagi har spurt om det var mulig å produsere kontrolleren for bare 50 cents (rundt tre kroner).
Hos Nintendo var mottagelsen imidlertid en annen – den japanske konsollprodusenten med Nintendo-sjefen Atsushi Asada var nemlig på utkikk etter ny og innovativ teknologi.
- Tyve minutter inne i presentasjonen min, som var nesten lik den jeg hadde for Microsoft og Sony, stoppet Asada presentasjonen og spurte om han kunne få snakke med folkene sine alene. Jeg tenkte «her er vi igjen».
- De begynte å snakke, og det ble en ganske opphetet diskusjon, skal Asada ha fortalt Quinn.
Noen av sjefene var i mot bevegelseskontrolleren, mens andre var helt solgt.
- Og det var i den opphetede debatten, som ble høyere og høyere, at Asada bjeffet noe før det ble helt stille.
- Han bestemte seg for å kjøpe lisenser på patentene, i tillegg til å kjøpe deler av selskapet vårt.
I 2003 lanserte Sony et kamera til PlayStation 2 som sporet bevegelsene dine. Satsingen ble kalt Eye Toy.
Syv år etter lanserte de på ny en kamerasensor for PlayStation 3, men denne gangen med en kontroller for hånda som ligner mye på løsningen brukt i Wii, men som skal være mer nøyaktig. Den løsningen heter PlayStation Move.
Microsoft slapp også i 2010 sin Kinect – et 3D-kamera til Xbox 360 som brukes til å spore bevegelsene dine.
Verken Microsoft eller Sony har hatt like stor suksess med sine bevegelsessensorer som Nintendo har hatt med Wii.
Les hele den utrolige historien om en av tidenes mest suksessfulle spillkonsoller her.