KOMMENTAR (PressFire.no): Loot crates. Loot chests. Heka chests. Loot boxes. Kortpakker. What the fuckings ever. Det er den samma greia – de siste årene har vi sett disse poppe opp i utallige spill.
Som regel er det den samme leksa: Du tjener mynt i spillet, du låser opp en variant av en kasse, som inneholder tilfeldige ting fra spillet (med varierende prosentsats for hvor sjeldent ting er).
Spill som «Overwatch» og «Dota 2» gjør sånt riktig, føler jeg (i den grad loot box-er er riktig til å begynne med). Her er det kun snakk om kosmetiske gjenstander – og alt kan låses opp uten at du egentlig trenger å gå inn for det. Føler du for å betale, kan du det også, men du får ikke noe som gjør det bedre i spillet.
Jarle skreiv en kronikk for noen år siden som tok opp nettopp dette, at mikrotransaksjoner for å låse opp stuff i spill er en uting. Jarle trakk fram «Destiny» som et spill han syntes det var bra ikke hadde pay-to-win-elementer i seg, at onlinespilling for guds skyld ikke må få slike elementer.
Men det var i 2014. Nå er det 2017, og spillverdenen ser ut til å ha gått av hengslene.
ENTER ELECTRONIC ARTS.
Endorfiner til besvær
HO HO HO MOTHERFUCKERS! Kongen av elendige avgjørelser er tilbake, og deres «Star Wars Battlefront 2» er sugerøret som skal inn i både lommeboka og trusa di for å melke deg tom på livsgnist og penger via endorfinutløsende loddtrekninger!
Nå snakker vi exploitation, folkens.
Loot crates som låser opp Ability Cards, Hero Cards, Trooper Cards, Starfighter Cards. Hoo boy, her er det nok å låse opp til å være opptatt i evigheter. Tenk deg så digg det blir å dra gullkort ut av kassene!
Alt av utstyrsprogresjon i spillets flerspiller skjer via disse kassene – du slumper tilfeldig over oppgraderinger på nåde av den digitale RNG-guden.
Kverna durer – spill masse, tjen valutaen (her omtalt som credits), bruk disse på loot crates som inneholder tilfeldige ting. Dongerien strammes idet tre nye kort blinker over skjermen, og slakkes idet de bare inneholder drit du har fra før.
Rinse and repeat.
Problemet for EA virker å være at Disney neppe tillater særlig kosmetiske variasjoner av figurene sine, så kassene har ikke slikt. Istedet har sjefene bestemt seg for å fylle kassene med ting som gir deg fordeler når du spiller mot andre. Brilliant!
Oppgraderinger
Kassene inneholder noen tøysete ting som kreative figurposeringer (win poses) og emotes, som i teorien er helt greit, men jokeren her er at de også inneholder disse forbaska «kortene» som låser opp våpen og spesialkrefter du bruker under spilling.
Ting som kan oppgraderes med kortene er klassene du velger (det er fire), våpen til disse og kjøretøyene/heltene du kan få tak i på banene.
Sistnevnte ved at du tjener Battle Points ved å gjøre ting i kampens hete, som underveis kan brukes til å «kjøpe» deg for eksempel en Tie Fighter – eller muligheten til å styre ikoniske figurer fra spillet i en periode.
Battle Points-greiene er et ganske kult system egentlig, og mye bedre enn kill streak-greiene spill som «Call of Duty» har.
Men med ekstra stæsj som kjøretøy og helter kommer som nevnt også muligheten til å oppgradere de, og her blir det bananas.
Uvirkelig
Kortene får du tilfeldig i loot crate-ene, og gir ekstreme fordeler:
Boba Fett, en av heltene du kan «kjøpe» under spilling, kan for eksempel få «Death from Above», en oppgradering til spesialangrepet hvor han fyrer av raketter samtidig som han svever rundt med raketten sin.
Med oppgraderingen får du femti prosent skadereduksjon under angrepet. Det er ganske mye! Har du ikke fått kortet i en loot crate, dør du mye kjappere idet rakettene farer avgårde. Synd for deg, liksom, din fattigfrans.
Men to av det samme kortet er faen meg ikke nødvendigvis like heller! De kommer alle i fire varianter, det ene bedre enn det andre, så ikke bare jakter du på spesifikke kort – du jakter også på den beste versjonen av det jævla spesifikke kortet.
Med den beste varianten av Death from Above-kortet får du ikke femti prosent skadereduksjon - hold deg fast - du får fuckings hundre. Altså udødelighet under angrepet! Opplåst tilfeldig i en loot box!
Det er ikke det store tidsrommet det snakkes om her, men poenget mitt er at det slett ikke er små variasjoner på de fire utgavene hvert kort har. Det kan være snakk om enorm forskjell på å ha bronseversjonen og gullversjonen av oppgraderingskortene.
Totalbiscuit peker i en YouTube-video ut andre ekstremtilfeller av ting du låser opp. Y-bombere der du kan legge til førti prosent ekstra helse (bare fem prosent om du har det dårligste kortet), Fightere hvor du kan senke cooldowns med femti prosent (bare ti prosent med det dårligste), andre hvor du gjør tjue prosent mer skade.
Og sånn fortsetter det. Lista er lang og den er vond.
Du kan i tillegg hive på tre slike kort på én gang! Du vil, med gode nok kort, være langt, langt sterkere enn alle andre. Alt låst opp på måfå, eller rett frem kjøpt – noe vi kommer tilbake til.
Nye spillere har ingenting av dette.
Seig opplåsning
For hver kamp du spiller får du noen hundre credits. I hvert fall i beta-en, hvor du fikk det samme hvordan du gjorde det under spillingen. 40 kills eller én, samme resultat, noe demonstrert i denne videoen til Angry Joe.
Én boks kostet 1100 credits i beta-en. Du må med andre ord spille omtrent fem-seks runder for å få nok til én fordømt boks.
Men heheheeey, du kan jo bare kjøpe greier med scrap istedet! Hva er scrap, spør du? Scrap er den egentlige valutaen i spillet, og droppes også tilfeldig fra loot box-ene.
Og dette kommer med en ekstra EA-tunge rett inn i nettbanken din: Du kan selvfølgelig kjøpe scrap med ekte penger. Hvorfor grinde deg til oppgraderinger, når du kan ta snarveien? Og selvfølgelig får du så lite av scrap fra loot box-ene at du aldri i helvete greier å låse opp alt.
I beta-en fikk du maks 20 scrap fra én boks. Bare det å låse opp en stakkars ekstra gønner til én av klassene i spillet koster 600 scrap. Hver eneste av tilleggene til hver eneste pistol koster 100 scrap.
Du kan også oppgradere kortene som gir nye egenskaper direkte med scrap. Det shitty femtiprosents Death from Above-kortet du sløste seksti loot box-er på, kan du oppgradere til maks for bare 360 scrap!
Hælle måne, EA!
Men vi stirrer uansett ned i det sorte hullet: «Battlefront 2» er rett og slett pay-to-win, og koster seks hundre kroner i butikk. Det er uholdbart, og noen ansvarlige hos EA trenger et saftig skrittspark.
Som et ekstra lass med salt i såret vil du, med å ha med opplåsbare ting du må ha, også drite i de «harmløse» tingene som er i kassene. Du vil jo ikke ha en ny EMOTE når du har betalt penger for å ha sjansen for å låse opp ting du trenger!
Fred og bevares.
Slik det ser ut nå, har EA tatt alle de verste tingene med loot box-er og surret de sammen i den mest idiotiske lapskausen mulig.
Tilfeldig opplåsbare egenskaper som gir fordeler under spilling, muligheten til å låse de opp med ekte penger – og alt dette satt til lagbasert flerspiller. Har du hørt noe så historisk elendig før?
Denne kombinasjonen er ikke bare kynisk til det ekstreme, det er også hysterisk urettferdig for nye spillere eller de som ikke vil bruke tusenvis av kroner eller timer på spillet. Det er giftig og jævlig. Hvor i all verden gikk ting så galt?