(PressFire.no): Joda, vi har hatt et ganske godt grep om slippvinduet til generasjonsskiftet «Battlefield 4» en stund nå.
Allerede i starten av april hevdet et blogginnlegg på Xbox-hjemmesiden at krigsskytespillet rapellerer ned i butikkhyllene mot slutten av oktober. Det ble underbygd av en senere lekkasje.
29. oktober er altså datoen man kan skrible ned i filofaksen. Det bekreftet utgiver EA endelig i etterkant av gårdagens Xbox One-avsløring, ifølge Gamespot.
Rundt den perioden skal svenske DICEs neste storutgivelse være klar til både Windows, Xbox One, PlayStation 4, Xbox 360 og PlayStation 3.
EA har visst planer om å tilby en åpen betatest av flerspillerdelen i løpet av året, men noen dato kan vi se langt etter.
Til gjengjeld skal de også vise frem nettkampene på E3-messen i juni. Der stiller vi mannssterke.
«Battlefield 4» ble avslørt under Game Developers Conference i mars, og ser først og fremst ut til å tilby en real grafisk overhaling fra den to år gamle forgjengeren. (Se video nederst)
I den anledning møtte vi blant annet DICE-direktøren Patrick Söderlund, som understreket at de har lagt enda mer energi i historiefortellingen denne gangen.
- Inspirasjon er hentet fra «Journey» og «The Walking Dead». Ikke nødvendigvis de største og dyreste opplevelsene. Hva har de gjort? Hva kan vi lære av dem? Også har vi forsøkt å overføre det til våre egne planer, innrømmet han til PressFire.
Ny høstNår Sony og Microsoft etter hvert lanserer sine nye, kraftigere maskiner, skal det også fuge det tekniske gapet mellom konsoll- og pc-versjonen av storserien.
Med det sagt, har DICE også mer kreative forbedringer å tilby konsollspillere.
- Vi gjorde, synes jeg, en veldig god jobb med Battlelog på pc. Vi gjorde derimot en jævlig dårlig jobb med å få inn Battlelog på konsoll, det var praktisk talt ingenting. Det har vi lært av, fortalte direktør Söderlund oss i mars.
Han lovet at de jobbet hardt for å oppmuntre brorskap og samarbeid i «Battlefield 4».
- Vi fokuserer ikke på de tusentalls femtenåringene som spiller på Internett, vi prøver heller å koble deg til vennene dine. Da kan det tenkes at man gjør opplegg i enspilleren også - at det blir mer gjennomsiktige grenser mellom en- og flerspiller.