Hvis vi skal tro spillgiganten Electronic Arts er betalingsmodellen i Apples digitale plattform, App Store, utdatert og i fritt fall.
Det er Electronic Arts-sjefen Richard Hilleman som ifølge CVG.com skal ha fortalt dette til bransjebladet MCV.
- Ifølge våre erfaringer er App Store-modellen i fritt fall. I den konteksten må et et økende antall folk betale i spillet i stedet for utenfor spillet, skal han har fortalt MCV.
Han sikter til den såkalte free-to-play-modellen, hvor spillerne i utgangspunktet kan spille gratis, men betaler for fordeler i spillet. I stedet for at man kjøper hele spillet, henter produsentene penger på mikrotransaksjoner hvor spillerne kjøper utstyr eller fordeler.
- De gode nyhetene er at vår erfaring med nedlastbart innhold har vist at om vi utfører disse strategiene korrekt, får vi betalingsrater som er langt større enn nesten alle andre som driver med digitalt onlinesalg, skal han ha slått fast.
Apple justerte nylig prisene på App Store, hvor noen land opplevde priskutt.Australia, Japan og Sveits skal ha opplevd en prisreduksjon. Her i landet ble det dyrere å handle digitale varer til Apple-plattformer.
- Vi har gjort enkelte mindre prisjusteringer, grunnet endringer i valutakurser og lokale skatteregler heter det fra offisielt hold, fortalte Apples norske pressekontakt til PressFire.
Spiller du mye pc-spill er du sannsynligvis kjent med den digitale nettbutikken Steam, som eies av spillutvikleren Valve. De åpnet nylig for den såkalte free-to-play-modellen, og startet like gjerne ballet ved å relansere flerspillerklassikeren «Team Fortress 2» som gratisspill – hvor du selvfølgelig kan handle utstyr utenom.
Også norske Funcom relanserte nylig onlinerollespillet «Age of Conan» som free-to-play-spill.