Mange mener de nye, viktige plattformene for håndholdtspill er mobiltelefoner og tablets. Det er i så fall en skremmende tanke, skal vi tro sjefen for spillstudioet Silicon Knights, Denis Dyack. Han mener App Store er overfylt med dårlige produkter, noe som skaper inflasjon og forringer kvaliteten.
- Etter hva jeg forstår finnes det 17 000 fjerte-apps nå. Det er flere fjerte-apps enn noen har mulighet til å rekke over, sier han til Eurogamer og fortsetter:
- Å se på det tallet er skremmende. Det ser ut til å ødelegge håndholdtmarkedet, hvor du faktisk får spill av virkelig høy kvalitet i stedet for fjerte-apps. Og jeg sier ikke at det ikke finnes kvalitetspill på iOS, fordi de finnes. Det er noen virkelig gode spill der, men det er så overflod av varer at det påvirker bransjen negativt, sier han.
I tillegg forteller han at analyseselskapet EEDAR melder at gjennomsnittsinntekten for et spill på App Store ligger på rundt 700 dollar, eller rundt 4000 norske kroner.
- Jeg kan garantere at et selskap som oss og de fleste folk ikke kan overleve med et overskudd på 700 dollar, slår han fast.
Den respekterte spilldesigneren David Braben varslet allerede i 2009 at mobilspillmarkedet er preget av for mye kvantitet foran kvalitet.
- Å ha en stor haug med dritt er ikke bra, det handler om hvor mange godbiter du kan finne, sa Braben til CVG.com.
Han misliker også programvare som gir seg ut for å være noe annet enn de faktisk er.
- En annen ting jeg avskyr, er programmer eller spill som er designet til å se ut som noe annet som har hatt suksess, og som folk kjøper ved uhell. Eller så er de litt billigere og folk kjøper dem i tro om at får en rimeligere variant.
Spillstudioet Silicon Knights liker kanskje best å bli mest assosiert med Gamecube-klassikeren «Eternal Darkness» og «Metal Gear Solid: Twin Snakes», men ga sist ut det som nå omtales som en kalkun; «Too Human» til Xbox 360, Dette spillet er også årsaken til at selskapet befinner seg i en rettssak med Epic Games i forbindelse med spillmotoren Unreal Engine.