(PressFire.no): I en fersk undersøkelse av onlinespilling og digital distribusjon, utført av analyseselskapet Park Associates, kommer det frem at det nå finnes 135 millioner mennesker som spiller spill minst én time per måned i USA.
Det er en dobling fra 2008.
Ifølge undersøkelsen kommer de fleste av de nye spillerne fra såkalte free-to-play-spill og sosiale spill på mobiltelefoner eller nettbrett. Visstnok skal hele 80 prosent av spillere i USA spille enten et free-to-play-spill eller et Facebook-spill.
Mobilspillmarkedet har også hatt mer enn en dobling – spillere som har lastet ned mobilspill har økt fra 7 prosent i 2008 til 18 prosent.
Enda mer imponerende er det at 71 prosent av voksne tablet-eiere spiller på den, mens hele 79 prosent av tenåringer spiller på sine nettbrett.
Ifølge undersøkelsen forandrer onlinespilling og spesielt mobiltelefoner forholdet til kundene. Før avsluttet man forholdet til kunden idet de kjøpte spillet, men nå fokuserer utviklerne på å bygge et langvarig forhold til kunden, heter det i undersøkelsen.
Det er også interessant å få med seg at nesten alle de 25 mest populære kjøpespillene på iOS og Android bare kostet 7 kroner eller mindre. Mest opppsiktsvekkende er det kanskje likevel at mesteparten av de spillene som omsetter mest på iPhone og Android kan lastes ned gratis.
Park Associates skriver at mobiltelefoner og tablets har en betydelig fordel når det kommer til mindre kjøp inne i selve spillene. Det ligger betalingstjenester koblet til telefonen allerede, og spillerne slipper derfor å registrere seg på en ekstern tjeneste.
Videre heter det at dette betyr at man ikke bare tjener penger på et spillsalg, men man kan tjene penger på spillerne selv om de spiller det samme spillet om igjen.
Statistikkselskapet Nielsen underbygger mobiltallene. De twitrer at spilltid i 2011 hadde gått opp 7 prosent, hvor det er mobilspill og tablet som står for mesteparten av oppgangen.
De kan også fortelle at gjennomsnittsalderen for de som spiller «Angry Birds» i aldersgruppen 13 og oppover ligger på 37,54 prosent og 54 prosent menn. Når det kommer til «Words With Friends» ligger gjennomsnittsalderen på 34,54, mens det er 54 prosent kvinner som spiller det.
Men Nielsen avslører også at hele 56 prosent av hjem i USA nå har en moderne spillkonsoll. I tillegg kommer det frem at to tredjedeler av de som eier en håndholdt konsoll (3DS, DS eller PSP) også eier et iOS-produkt. Nielsen hevder også at halvparten av gruppen barn mellom 6 og 12 år eier en håndholdt konsoll i Nintendo DS-serien.