Epic Games, spillselskapet som står bak spillmotoren Unreal Engine, bidro til å lage det svært teknisk imponerende «Infinity Blade» til iPhone og iPad. I ettertid er det mange eiere av Android-mobiler som har stilt spørsmålet om de noen gang vil få være med på moroa.
Nå avslører Epics Jay Wilbur i et intervju med slowdown.vg at de har utviklet teknologidemoen «Epic Citadel» for Android, men at de foreløpig ikke har noen planer om å slippe spill til Googles operativsystem for mobiler.
Grunnen skal være at det finnes for mange forskjellige mobiltelefoner på markedet, og at de derfor ikke har kontroll på hvor godt spillene kjører. Wilbur demonstrerte også «Epic Citadell» på en Samsung Galaxy S, hvor den visstnok fungerer helt utmerket.
- Vi har utviklet noe på Android. Dette er «Epic Citadel» som kjører på Android, men den er ikke ment å skulle slippes til folket. Det er på iOS først, og når det har blitt sluppet på iOS vil vi vurdere Android, sier han om Android-versjonen.
- Det kjører virkelig bra og virkelig raskt. Ett av problemene med Android-markedet er fragmenteringen innen hardware – det er et stort problem. Det andre er markedsplass-fragmenteringen – det er så mange applikasjonsbutikker der ute.
- Android-markedet er litt vanskeligere å utvike til, fordi det er mindre kontroll.Jeg synes Android-markedet er robust… jeg synes det er lett å handle der, men det er bare det at Apple har så stram kontroll. Så alt i Apple-verdenen er perfekt. Og det liker vi, det liker vi virkelig godt. Vi vet at det kommer til å fungere.
I motsetning til Apples iPhone og iPad, finnes det mange mobilprodusenter som lager telefoner med Googles Android-system. Resultatet er at det finnes mange ulike telefoner, med forskjellig hastighet. Det finnes også flere forskjellige markeder for å kjøpe applikasjoner til Android.
Google har hatt stor suksess med salget av mobiltelefoner med operativsystemet, men forteller nå ifølge Forbes.com at de er misfornøyde med at salget av applikasjoner ikke har utviklet seg proporsjonalt på plattformen.
Det er Android-sjefen hos Google, Eric Chu, som forteller dette i en presentasjon av planen for operativsystemet i 2011. Han forteller blant annet at brukeropplevelsen skal bli bedre, men også at de vil åpne for at utgivere kan ta betalt inne i applikasjonene. Videre skal tjenesten blir mer sosial, hvor kontaktboka til brukeren skal brukes og at de tror på HTML5 som standard for applikasjoner i fremtiden.
Trailer fra «Infinity Blade», som Epic og utvikleren Chair lanserte til iPad og iPhone like før jul: