(PressFire.no): «Marvel Rivals» har vært en eventyrlig suksess siden det kom ut for et par måneder siden.
Gratisspillet fikk hele ti millioner spillere den første helgen, og doblet det etter noen uker på markedet – og har regelmessig over 300 000 samtidige spillere på Steam enda.
Spillet skal ifølge analytikere hos GameLook ha dratt inn rundt én milliard kinesiske yuan i salg av gjenstander i spillet i løpet av den første måneden alene – drøye 1,5 milliarder kroner.
Men nå kommer sjokkbeskjeden om at utgiver NetEase har sparket en rekke av de ansatte, inkludert regissør på spillet Thaddeus Sasser.
– Dette er en så merkelig industri, skriver Sasser på LinkedIn.
– Mitt flotte og talentfulle team har akkurat levert et utrolig suksessfylt spill i «Marvel Rivals» for NetEase, og vi ble nettopp sparket.
Flere andre ansatte har også tatt til sosiale medier for å fortelle at de har mistet jobben. Akkurat hvor mange som er berørt vites ikke.
NetEase sier i en uttalelse at det har vært en «vanskelig avgjørelse» å sparke de ansatte, og at dette kommer som et ledd i å «optimalisere utviklingen».
– Dette har resultert i en redusering hos et designteam i Seattle, som er en del av en større global designfunksjon som støtter «Marvel Rivals». Vi setter pris på deres harde arbeid og dedikasjonen til de som er påvirket, sier selskapet.
Oppsigelsene følger en trend i spillbransjen der titusenvis av utviklere har mistet jobben de siste årene. Grunnene er mange, men mange mener problemene ofte kommer fra oppblåste budsjetter, enorme salgsmål og en «bruk og kast»-mentalitet ovenfor de ansatte.